Leikki-ikäisen pikkukeskosen liikunnallisen kehityksen tuki

TAYSissa vuodesta 1987 Lastenklinikalla, fysiatrian osastolla toiminut fysioterapeutti Ritva-Liisa Seppänen vastaa 2.1. - 31.1.2007 välisenä aikana keskosten liikunnan kehitykseen liittyviin kysymyksiin. Ritva-Liisa on työskennellyt lasten neurologisella osastolla ja on nyt fysioterapeuttina vastasyntyneiden teho- ja tarkkailuosastolla.
Hän ei voi vastata tai ottaa kantaa yksittäisten lasten yksilöllisiin ongelmiin, jotka vaatisivat lapsen tapaamisen henkilökohtaisesti.
Palsta lukitaan 1.2.2007 ja kaikki kysymykset ja vastaukset jäävät keskustelupalstalla avoimesti luettaviksi. Palsta on avoin myös rekisteröitymättömille käyttäjille.

Valvoja: Ylläpito

Vastaa Viestiin
vierailija

Leikki-ikäisen pikkukeskosen liikunnallisen kehityksen tuki

Viesti Kirjoittaja vierailija » 29 Joulu 2006, 16:20

Mikrokeskosemme on jo kasvanut vähän isommaksi, mutta BPD:n vaikutuksen näkee selvästi, lapsi ei jaksa juosta pihalla muiden lasten kanssa pallon perässä eikä kävellä ikätovereidensa tapaan vaunujen vieressä lainkaan.

Kuitenkin lapsi on kevytrakenteisena tavattoman ketterä, liikunnallisesti jopa erittäin lahjakas. Tätä lahjakkuutta haluaisimme tukea ohjaamalla lastamme liikuntaharrastusten pariin mutta mikä olisi hyväksi?

Hiihtäminen näin lumettomana aikana on mahdotota, luistelemassa olemme käyneet ja sulana aikana ajetaan apupyöräisellä pyörällä. Uimassa käydään mummolassa.

Mitä alle 3v lapsen kanssa voi tehdä kotona tai kodin ulkopuolella ohjatusti siten, että heikko hapenottokyky ei haittaa harrastusta mutta mikä kuitenkin tukee lapsen motorista kehitystä?

Ritva-Liisa Seppänen

Viesti Kirjoittaja Ritva-Liisa Seppänen » 05 Tammi 2007, 20:31

Kerroit jo niistä vaihtoehdoista, joita teidän perhe on miettinyt. Tekemisen pitäisi olla kuitenkin sellaista, että se vähän rasittaisikin ja lapsen keuhkojen toiminta tehostuisi vähitellen. Jos hän helposti hengästyy jo kävellessä, riittää sekin harjoitteluksi. Kaikki ne asiat , joita olette tehneet ovat hyviä.
Rasituskestävyyden lisääntymiseksi rasituksen pitäisi alkaa ensin pienellä "lämmittelyllä", ei lähdetä heti kovaan rasitukseen. Rasituksen pitää olla lyhyt kestoinen, muutamia minuutteja. Sitten levätään ja rauhoitutaan. Sitten voi taas rasittaa lisää hengästymiseen asti muutama minuutti. Ja taas levätään ja rauhoitutaan.
Tällaista kutsutaan intervalliharjoitteluksi ja se on kaikille hengityselinongelmaisille hyvä tapa parantaa keuhkojen toimintaa. Liikkumisen lisäksi puhaltelut esim pulloon puhaltelu harjoittaa keuhkoja. Onhan lapsesi lääkärin seurannassa keuhkotoiminnan puolesta? Heli ry:llä on hyvää tietoa ja yleensä kuntoutusneuvontaa BPD- lapsille ja heidän perheilleen. Koska en tiedä missäpäin kysyjä asuu, en osaa neuvoa tarkemmin yhteystietoja. Internet-sivuilta varmasti löytyy.

Vastaa Viestiin